مجله

آیت الله سید مصطفی محقق داماد «استقلال قضائی»

آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، در مقاله ای که در تاریخ 5 اسفند 1395 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، بر اهمیت استقلال قضایی تاکید داشت. وی با استناد بر چند مثال از استقلال قضایی در تمدن اسلامی، بر قدمت این موضوع اشاره نمود. در ادامه افزود: وجود قضات شریف و با شخصیت گرچه تا اندازه بسیار زیادی به ویژگی های ذاتی افراد و نحوه تربیت خانوادگی آنان بستگی دارد و به یقین باید در هنگام انتخاب و انتصاب از نظر روانی و سوابق خانوادگی و شرایط زیستی و رشد فرد فرد آنان کاملاً دقت شود، ولی ناگفته پیداست که از آن بالاتر، همانا نظام حاکم بر دستگاه قضایی است که نقش اصلی را ایفا می کند؛ نظامی که به نحو طبیعی عناصر فاسد را دفع و عناصر سالم را جذب و ارتقا می دهد.

همچنین بیان داشت: اقدام رئیس جمهور آمریکا در خصوص منع ورود تبعه چند کشور غالباً مسلمان، نه تنها چهره دولت آن کشور را ملکوک نمود بلکه تمم ارزش های انسانی را زیر پا نهاد. در کنار این ظلم عظیم، حرکتی که از قضات آن دیار دیده شد، جداً نشانه رقاء و استقلال قضایی است؛ امری که نه تنها مایه دلخوشی، بلکه می تواند برای هر کس که می خواهد قاضی شود و یا در جایی داوری کند یا دستگاه قضایی مطلوب بسازد، درسی آموزنده باشد.

پژوهشگران اندیشکده محقق و همکاران، بهترین‌های علم حقوق را نشر می‌دهند

دفتر مرکزی تهران ۰۲۱۲۶۱۱۶۳۸۵ info@mohagheghlaw.com
امام على عليه ‏السلام : «يا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما يَزيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ اَدَبِكَ يَزيدُ فى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّكَ وَ بِالاَدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ يَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلايَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصيحَةَ كى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ» اى مؤمن! همانا اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قيمت و قَدْرت افزوده می‌شود؛ زيرا با دانش به پروردگارت راه می‌يابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى می‌كنى و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزديكى به او می‌‏شود . پس اين نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى.
دفترهای دیگر